Kdy je čas vyhledat marketingového specialistu?

22.04.2020

Když máte svůj vlastní projekt pravděpodobně řešíte dvě základní otázky.

  • Jak co nejvíce vydělat?
  • Jak při tom zmenšit své náklady na co nejmenší možnou míru?

Samozřejmě toto se týká i propagace vaší firmy. Peníze, které vynakládáte do reklamy se dají rozdělit na dvě hlavní položky.

  • Peníze, které investujete do placené reklamy (reklama na jiných webových stránkách - PPC, placené bannery, sponzorované příspěvky na sociálních sítích, či inzerce v novinách, venkovní ploše atd.).
  • Druhou položkou jsou náklady na specialistu, který vám toto zprostředkuje (agentura, či volnoběžec). Tuto reklamu si spousta podnikatelů obstarává samo a napřímo. Dnes je spousta platforem, které vám k tomu pomůžou a přímo se zaměřují na to, aby si podnikatel mohl reklamu objednat sám (aplikace Google Ads, od Seznamu sKlik, nebo od Facebooku Business manager). Například i jeden z největších prodejců venkovních ploch v ČR - Big media - vytvořil portál plakatov.cz, kde si můžete sami objednat jednotlivý billboard, či jiné formáty outdoorových ploch.

Všechny tyto platformy ale mají své zákonitosti a pokud se touto oblastí nezabýváte na denní bázi, je velmi pravděpodobné, že se reklama dá nastavit lépe a efektivněji. I my sami v komunitě Nakopni svůj marketing, přesto, že reklama je náš denní chléb a známe všemožné platformy, předáváme tyto specializované záležitosti našim kolegům - expertům.

Víme, že zůstat v obraze a být informování o nejnovějších novinkách nedokážeme stíhat, pokud se nevěnujeme jenom jim. I v reklamě by se dala použít poučka: "Čím víc vím, tím víc vím, že nic nevím."

Když se na problematiku podíváme ještě ze širšího úhlu pohledu, tak je otázka, zda tyto placené kanály vůbec ke své propagaci potřebujete, či jaký obsah by vaše reklama měla mít... Minimálně byste si sami měli sestavit marketingový plán. Nevadí, že nebude na profesionální úrovni, ale důležité je, abyste věděli, proč děláte jednotlivé kroky, kdy je děláte a čeho tím chcete dosáhnout. Už, a především v této fázi, vám může pomoci marketingový specialista. Nejen že zná prostředí reklamy a marketingu, ale zná novinky na trhu, různé tipy a triky. Potkává se s podobnými projekty a ví, co funguje a co ne.

Často nás oslovují podnikatelé, kteří se buď "spálili" s jinými marketingovými odborníky, či utratili nemalé množství financí do reklamy, jenomže to nepřineslo kýžený efekt. Takže se setkáváme s lidmi, jejichž budget je značně omezen, stejně tak energie, kterou již "proinvestovali". Jsou vyčerpaní, a přitom potřebují rychle prodávat a stabilizovat projekt po finanční stránce. Nejraději bychom vždy stáli na začátku jejich projektu, vždy to je lepší, ale když není jiná možnost, umíme i s těmito hrdiny umíme pracovat.

Hrdiny je nazýváme proto, že ke každému, kdo se pustí do vlastního projektu, máme obdiv. Stojí to hodně odvahy a my to víme. Jsme tu proto, aby si každý mohl žít svůj podnikatelský sen a rádi mu v pomůžeme, i ve fázi, kdy je vyčerpaný a skoro na konci svých sil.

První, o co se snažíme, je stabilizovat obchody a cash flow projektu (reálné peníze na účtu podnikatele), tzn. zahajujeme krizovou komunikaci, krizový maketing.

  • Ukážeme cesty, jak zvýšit prodeje co nejrychleji.
  • Podporujeme přímý prodej zákazníkům, kteří jsou nejblíže.
  • Propagujeme nejprodávanější produkt či službu - zkusíme nastavit výhodnější podmínky pro koupi (sleva, 1+1 zdarma, časově omezená nabídka atd.)
  • Nabídneme tento produkt lidem, kteří projekt již znají = fanouškům na Facebooku, rozesílkou newsletterů, uspořádání speciální akce, kdy lidé přímo přijdou do obchodu atd.


Pokud se toto podaří, situace se stabilizuje, my se na celý projekt můžeme podívat ze širšího kontextu. Provedeme analýzu již používaných kanálů:

  • Odkud chodí návštěvníci na webové stránky? Z Facebooku, z placené reklamy na internetu?
  • Co je obsahem jeho celkové komunikace?
  • Rozumí potencionální zákazníci obsahu?
  • Využívají se všechny kanály, které má klient k dispozici, či naopak není zahlcen tím, že musí tvořit obsah pro vlastní blog, Instagram, Facebook, YouTube kanál, ...?

Mimochodem nenechte se zmást, pokud stojíte teprve na začátku a chcete rozjet podnikání, tak obstarávat všechny kanály, které vám dnešní online svět nabízí zadarmo, je téměř práce na plný úvazek. Klient si často myslí, že článek napíše za půl hodiny, ale jen jeho zveřejnění, korektura, vyhledávání a následná úprava fotografií je práce na půl den, stejně tak post na Facebooku vám mnohdy zabere více času, než se na první pohled může zdát. Posléze může nastoupit frustrace, že váš firemní Facebook zeje prázdnotou a že byste tam "něco" měli dát. Toho je potřeba se vyvarovat a soustředit se na propagační kanály, které vám osobně přijdou sympatické a pomůžou vám na cestě k cíli - prodeji.

Marketingový odborník vám pomůže vytvořit strategii, tzv. "noty" pro váš projekt, jehož obsahem je jasné definování konkurenčních výhod, pravidel propagace, definování cílové skupiny. V další fázi se buď se naučíte kanály obstarávat sami, nebo si pro každodenní (pravidelnou) práci můžete někoho najmout. Může vám pomoci tvořit obsah pro sociální sítě, napsat článek na blog a může vám předávat další tipy a triky v propagaci, se kterými se on setkává den co den.

My v Nakopni svůj marketing pracujeme jen tak, jak dovolí rozpočet klienta, a přitom dbáme na to, aby se věci hnuli správným směrem - směrem k prodejům.

Sami si tedy řekněte na začátku, chcete se do propagace pustit sami?

Pokud ano, snažte se o daném tématu načíst, co nejvíce informací. Dnes je internet plný rad a odborných článků jak marketingovou strategii, SEO, tvorbu webu, placenou reklamu či jak sestavit hezký leták.

Pokud vás reklama a marketing nebaví, raději tuto práci předejte specialistovi, který je vám sympatický a vzbudil ve vás důvěru po odborné i lidské stránce. I když se to na první pohled tak nemusí jevit, spoluprací se specialistou můžete ušetřit nejen svůj vlastní čas, ale i peníze.

Mimochodem, u nás si můžete vybrat experta na 30 různých oborů - podívejte se sami zde.

Mgr. Lenka Jeřábková

zakladatelka projektu Nakopni svůj marketing