Je direct mail mrtvý nebo z něj něco dostaneme?

14.08.2020

Známe to všichni, rozešleme to na všechny naše adresy, co máme. Oslovíme zákazníky tím dajrekt mejlem. Píšou, že to funguje, jdem na to! Tak, a teď hoďte zpátečku, vlezte si do své soukromé e-mailové schránky a otevřete si záložku hromadná pošta. Kolik tam máte emailů? Já v současné době asi tři stovky a četla jsem tak... dva? Proč? Protože těch ostatních 298 mě prostě neoslovilo.

Hýčkejte si své zákazníky a čtenáře

Než začnete své zákazníky spamovat svými úžasnými nabídkami a newslettery, trochu se zamyslete. E-mailing je úžasný nástroj přímého marketingu, ale musí se umět dělat. Je to:

  • pečovací nástroj,

  • prodejní nástroj,

  • nástroj k budování vztahů se zákazníky.

Můžeme z něj vytěžit opravdu hodně, ale chce to nad tím přemýšlet. Je to efektivní nástroj k one-to-one komunikaci a budování značky. Dalšími bonusy e-mailingu jsou:

  • flexibilita - můžete rychle reagovat na různé situace,

  • nízké náklady,

  • snadné testování,

  • jednoduché měření a vyhodnocování.

Co si budeme povídat, hlavním cílem rozesílání e-mailů je konverze (tedy akce, která vede ke splnění cíle, požadovaná akce). E-maily posíláme proto, aby zákazník něco udělal: nakoupil, vyplnil, přečetl, dal zpětnou vazbu, stáhnul e-book, a podobně.

Je dobré udržovat s klienty pravidelný kontakt. Nic se ale nemá přehánět. Opravdu nemusíte posílat e-mail každý týden. Když nic nemáte, tak nevymýšlejte voloviny, jen proto, abyste byli v kontaktu.

(Nejen) v e-mailingu platí, když ptáčka lapají... Připravte si welcome kampaně. Takové dva, tři e-maily na uvítání. Získali jste e-mailový kontakt, tak si ho začněte hýčkat. Pošlete poděkování a třeba historii vaší firmy. Vydolujte ze zákazníka další jeho preference. Nabídněte nějaký magnet, aby se zákazník chytil.

Připravte si i sérii ponákupních e-mailů. Zákazník nakoupil u vás v e-shopu? Poděkujte mu a zkuste z něj vytáhnout nějaké informace. Proč nakoupil, co ho ještě zajímá? Máte e-shop s dětským zbožím? Zkuste se zákazníka zeptat, jak má staré děti. A hned mu můžete nabízet relevantní zboží.

Obsah je král, to platí furt

Tak teorii máme zmáknutou a teď na to, co budeme posílat. Přemýšlejte o obsahu. Nepište dlouhé referáty. Rozhodně investujte čas do vymyšlení poutavého předmětu (subject) a titulku. Používejte preheader, rozšířené informace e-mailu, které vidí čtenář v inboxu.

Buďte vtipní a neberte se moc vážně. Prostě vystupte z řady těch nudných nejvýhodnějších nabídek. V e-mailu používejte CTA (call to action) a jednoduše zákazníkovi napište, co po něm chcete. Žádné vytáčky a chození okolo horké kaše, žádná velká omáčka.

Dejte si práci s databází

Všichni obchodníci sbírají kontakty, aby mohli navázat vztah se svými zákazníky. Jenže většina databází je jen seznam e-mailových adres, bez ladu a skladu. A proto dochází k tomu, že nabídka odchází na všechny zákazníky, i na ty, které zrovna vůbec nemusí zajímat. Co z toho vyplývá? Právě to, že jsou zákazníci otrávení z velkého množství nerelevantních e-mailů a prostě je neotvírají.

Dejte si tu práci a kontakty ve své databázi si pěkně rozčleňte. Nejen na jméno a příjmení, přidejte i pohlaví, rozdělte si zákazníky na segmenty, podle toho co u vás nakupují, podle místa, věku nebo období, kdy u vás nakupují.

Zkuste zákazníky oslovovat a získávat od nich různé informace. Co je zajímá? Kde pracují? Jaké mají koníčky? Co dělají ve svém volném čase? S takovou databází totiž už můžete výborně pracovat a nabídkami oslovovat jen zákazníky, které to zrovna zajímá. Proč posílat zákazníkovi nabídku na letní kempování, když u vás pravidelně nakupuje vybavení na zimní sporty?

Aby to mělo smysl, musí do databáze proudit stále nové kontakty. Nabídněte zákazníkům nějaký magnet, něco, co je přinutí otevírat vaše e-maily. Zaháčkujte si ho hned na začátku.

Alespoň jednou ročně, ale spíš dvakrát :-), dopřejte své databázi hygienu. Nedržte si mrtvé kontakty, které nereagují a vaše maily nečtou. Zkuste reaktivační mail, a pokud na něj neodpoví, prostě kontakt vymažte. Z takového totiž nic nebude.

Díky dobré databázi a nastavení kampaní pak můžete vyhodnocovat, analyzovat a díky tomu e-mailing zlepšovat a cílit.

E-mailingové nástroje

My v Nakopni svůj marketing navazujeme spolupráci se SmartEmailing. Ondra Ratajský nám předal zajímavé info na školení a my teď testujeme jejich služby. Benefitem je, že podpora je v češtině a také ceny jsou zajímavé.

Jen počítejte s tím, že SmartEmailing je nástroj, který vám nabídne hodně služeb ale tu práci, co popisuji v článku, za Vás neudělá :-), to už musíte sami.


Petra Keřková

Chcete oslovit Petru ke konkultaci? Zde se o ní dozvíte více :)