Kontakt

Case study: zvýšení prodejů o 611 % bez placené reklamy (e-kuchařka)

2. 8. 2022

Na podzim roku 2021 jsem měla tu čest poznat pilnou podnikatelku Olgu Bajkovou. Oslovila mě s tím, že by chtěla zvednout prodeje své e-kuchařky Fitness domácí cukrárna, která obsahuje recepty na tradiční české zákusky prodávané v cukrárnách, ovšem ve fitness podobě.

Příběh klienta:

Olga je amatérský kuchař-samouk a zároveň se věnuje kondičnímu fitness. V mládí často procházela váhovými výkyvy, které odstartovala přísná závodní kulturistická dieta, a mnoho let nedokázala najít způsob, jak zhubnout trvale bez přísných diet a jojo efektů.

Dlouhodobě udržitelný způsob, při kterém mohla jíst i sladké, se jí podařilo najít až o 15 let později. Začala si připravovat jídla tak, aby lahodily jak chutím, a aby splňovaly účely hubnutí a udržení vysněné postavy.

Během několika let nastudovala hodně informací a vytvořila propracované recepty, že byla škoda se o to nepodělit s ostatními. Proto vznikl fitness food blog Bajolafit.cz, kde má stovky nízkokalorických zdravých receptů vhodných nejen pro fitness, ale i na hubnutí. 

K dnešnímu dni (červenec 2022) se návštěvnost těchto stránek pohybuje okolo 50 000 – 60 000 unikátních uživatelů měsíčně, což je velmi slušné číslo. Díky svému přínosu jí i na sociálních sítích sleduje vysoký počet sledujících kuchařinek a kuchtíků – Facebook: 15 045, Instagram: 14 761, Pinterest: 12 288. Olga vybudovala silnou a loajální komunitu.

V prosinci roku 2020 Olga vydala e-kuchařku Fitness domácí cukrárna s téměř 30 recepty na tradiční české zákusky, avšak ve fit podobě se zredukovanými kaloriemi a vyladěnými výživovými hodnotami.

Cenu e-kuchařky nasadila již od začátku podstatně výš (490 Kč), než je u e-kuchařek běžné, protože chtěla využívat strategii slev a mít případně prostor na provize pro affiliate spolupráce. Postupně si ale uvědomila, že možná strategii nezvolila úplně šťastně, protože výrazné slevy a slevové akce nejde dělat pořád.

Proto se po 10 měsících rozhodla oslovit Nakopni svůj marketing a mě osobně s prosbou o pomoc s navýšením prodejů. Po pár diskusích pomocí emailu jsem zjistila, že je Olga povoláním grafik, umí  kódovat, tvořit a spravovat weby, takže si spoustu věcí udělá sama. A nejen, že o tom „mluví“ ona to opravdu zvládne, a ještě v rekordním čase. Tak pilnou klientku jsem dlouho neměla a myslím, že asi mít nebudu.

Zadání klienta:

Zvýšit prodej e-kuchařky. ALE s podmínkou, že primárně Olga nechce překopávat cenovou politiku (tedy natrvalo výrazně e-kuchařku zlevnit) a zároveň nechce investovat do reklamy. Společnými silami jsme přišly na řešení, které sice znamenalo víc práce, než to původně vypadalo, ale mělo až nečekaně dobrý efekt.

Řešení:

Řešením bylo přidat k e-kuchařce Fitness domácí cukrárna ještě jednu e-kuchařku zdarma. Protože se blížily Vánoce, dávala smysl krátká e-kuchařka s vánočními recepty. I když Olga neměla čas tvořit nové recepty, měla dost vánočních receptů už publikovaných veřejně na svém webu, proto nás napadlo všechny receptury z webu vymazat a udělat z nich e-kuchařku, která bude jako bonus zdarma k Fitness domácí cukrárně, ale bude se prodávat i samostatně, aby bylo jasné, jakou má hodnotu. Olga se pustila hned do práce, protože byl říjen, takže nebylo času nazbyt, a během 14 dní byla nová e-kuchařka na světě.

Na webu fyzicky všechny stránky s vánočními recepty zůstaly, ale bez ingrediencí a postupu a odkazovaly na nově vzniklou e-kuchařku i vánoční akci. Nikdo ze sledujících nereagoval negativně na to, že z webu vánoční recepty byly odstraněny, a dokonce docházelo i k samostatným prodejům vánoční e-kuchařky. Původně jsem to ani moc nepředpokládaly, protože byla účelově vytvořená primárně jako bonus zdarma k Fitness domácí cukrárně.

Vyhodnocení:

Olga i já milujeme data, takže jsme velice rychle začaly vyhodnocovat:

  • umístění bannerů, které odkazovaly na tuto akci na jejím vlastní webu
  • přesnou textaci bannerů
  • dosah propagace skrz vlastní newsletter, její vlastní sociální sítě atd…

Pokud porovnáme měsíční srovnání září (kdy akce 1+1 zdarma vůbec neběžela) a listopad (kdy akce běžela celý měsíc), došlo k navýšení prodejů původní e-kuchařky Fitness domácí cukrárna o 611 %. A to bez aktivní investice do reklam. Sice jsme tuto strategii mohly aplikovat jen tři měsíce před Vánoci, nicméně ověřily jsme si, že tento model bude funkční i s jinými tematickými kuchařkami.

Závěr:

Někdy stačí zákazníkovi nabídnout něco, co ho přesvědčí ke koupi vašeho „hlavního produktu“, avšak vás to až tolik nestojí… Nutno ale podotknout, že to není pasivní strategie a vyžadovala dost práce - Olga musela druhou kuchařku dát dohromady, graficky upravit, nafotit obálku, udělat rozsáhlé úpravy na webu, vytvořit prodejní stránku, nachystat grafiku pro sociální sítě apod., plus měla investici mě jako konzultanta, kdy jsme společně diskutovaly postupy propagace. Nicméně strategii může zopakovat další Vánoce a vše již má připraveno.

Možné další obchodní metody navýšení prodeje:

  • 1+1 zdarma (popis viz výše)
  • sleva (časově omezená funguje lépe)
  • xy % zdarma (při zakoupení 10 hodin máte 1 hodinu konzultace zdarma)
  • up sell (když prodáte bazén, za několik týdnu spustíte reklamu na chemii pro čištění bazénu atd.)
  • před Vánoci můžete garantovat doručení zboží do xy data
  • tlak na společenskou odpovědnost (10 % z vašeho nákupu bude darováno xy nadaci)
  • magnety zdarma alá metoda puštění chlupu (získání důvěry ještě před prvním nákupem: vyzkoušej si naší aplikaci na 14 dní zdarma posléze si jí kup // uděláme ti nejprve audit webu zdarma, posléze s námi můžeš navázat spolupráci)
  • free verze s reklamami (Spotify, bez reklam za poplatek)
  • zvýhodněné doprovodné služby (doprava nad 1 999 Kč zdarma)
  • nákup na splátky bez navýšení
  • předprodej za zvýhodněnou cenu, stejně tak doprodej…

Chcete taky pomoci s marketingem, reklamou a tím navýšit prodeje? Ozvěte se nám 🙂 bronislava@nakopnisvujmarketing.cz.

Lenka Jeřábková

zakladatelka Nakopni svůj marketing

crossmenuchevron-down