Kontakt

5 rad, jak komunikovat za krize koronaviru...

18. 3. 2020

1. Stop!

  • Přestaňte plašit, zastavte se, nadechněte se

2.  Spočítejte peníze, které máte k dispozici...

  • Začněte počítat, představte si, že tento stav bude v horším případě trvat 4 až 5 měsíců
  • Vystačí vám vaše finanční rezervy?
  • Pokud ne: co můžete, neplaťte teď (pravidelné příspěvky, fitko atd.)
  • Využijte možnost snížení dávek sociálního pojištění
  • Termín podání i placení daňového přiznání byl posunut na 1. 7. 2020
  • Třetí i čtvrtá vlna EET bude spuštěna 1.5. ale další 3 měsíce nebude sankciováno (informace z 12.3.220)
  • Máte možnost si vzít bezúročný úvěr / již naštěstí upustili od hranice minimální částky 500tis. Kč
  • Je vám k dispozici infolinka Ministerstva průmyslu a obchodu pro OSVČ a podnikatele 224 854 444
  • Více informací najdete zde

3. Aktivní reklamní kampaně, marketing

  • S rozmyslem se podívejte na veškeré současné placené reklamy. Pokud nedávají smysl s ohledem na aktuální situaci, zastavte je
  • Pozor na REMARKETING!!
  • Podívejte se i na své plánované příspěvky (na VŠECH sociálních sítích) - pokud nedávají smysl s ohledem na aktuální stav, zrušte jejich zveřejnění
  • Z našeho úhlu pohledu, pokud neprodáváte roušky či nenabízíte služby, které teď jsou aktivně potřeba (závoz zásilek, úklid atd.), myslíme si, že na chvíli (cca dva týdny) s kampaněmi vydržte až se situace uklidní a občané si zvyknou na nový režim. Pak se uvidí...

4. Zamyslete se, jak můžete pomoci i VY

  • Nejen, že si očistíte karmu, ale nebudete sedět doma a bědovat, přijdete na jiné myšlenky 🙂
  • Pomůžete těm, kteří to opravdu potřebují

Reálné příklady z řad našich klientů:

  • Meera Design - výrobce oblečení z biobavlny - začali obratem vyrábět roušky
  • Emilie Šípová - zdarma psychologická poradna (telefon, emaily)
  • BIS BIS - profesionální kosmetika pro pedikérky, hygienický sprej - vedlejší produkt, okamžité naskladnění dalších zásob, 45denní splatnost faktur pro jejich odběratele
  • Blue Dynamic - IT cloudové řešení od Microsoftu, pomáhání klientům s řešením situace na dálku (podpora řešení zaměstnanců na homeoffice)
  • Studio Oblouková - masáže - dobrovolné zavření před zákonou lhůtou / ochrana klientů, kteří si pořád neuvědomují nebezpečí
  • Business and Breakfast - networking podnikatelů - zavedení setkávání online, pomoci podnikatelům v jejich tíživé situace

5. A co dál?? Přesměrování bussinesu?

  • Pokud to jen trošku jde, přehoďte svoje obchody online / stejně tak i produkty (e-book, online konference, založení e-shopu atd.)
  • Zauvažujte nad tím, co byste mohli dělat jiného, pokud váš segment nyní stagnuje
  • Výroba produktů podpora služeb, které budou potřeba (hygiena, rozvoz atd...)
  • Spousta podnikatelů potřebuje teď naopak pomoci, nechte se na chvíli zaměstnat
  • Pokud máte finanční rezervy a můžete si dovolit nucenou dovolenou, využijte ji k vymetení pavučin, například:
  • Update webu
  • Tvorba blogu
  • Možnost nápadů na příspěvky pro sociální sítě, až krize opadne
  • Dejte si do pořádku papíry / je čas si faktury 2019 konečně uspořádat do šanonu 🙂
  • Napište třeba E-book

Snažte se čas trávit užitečně a efektivně, a to klidně tím, že to prostě hodíte teď za hlavu a budete trávit čas se svými dětmi, když si dáte týden úplného volna, tak se to už asi víc nepodělá...

Čeká nás jedno z nejnáročnějších období. Bude to těžké pro nás pro všechny. Sama se bojím. Moji klienti jsou převážně v segmentu business to customers = prodávají své služby / produkty přímo svým zákazníkům. Během pár dní buď jim byly zavřeny provozovny (fyzioterapie, masáže) či klienti přestali mít o jejich produkty zájem...

Celé pondělí 16.3. jsem s klienty hovořila o tom, co dál. Povím vám to stejné, co jim. Řiďte se srdcem. Zkuste se na týden vykašlat na peníze a přemýšlejte, co nabídnout dětem, rodičům, seniorům, co zůstali zavření doma a nemají vycházet. Lada od masáží možná začne točit instruktážní videa, jako například namasírujte doma svého partnera, Adélka fyzioterapeutka, bude třeba točit videa na protahování doma u počítače. Uvažujte nad tím, jak přistoupit k vašemu podnikání netradičně.

Nejen, že z toho budete mít dobrý pocit, ale i třeba v budoucnu díky nabídnuté pomoci můžete zkusit rozjet další business (online školení, e-book za úplatu, založení e-shopu atd.). Tím, že některé produkty, služby dnes nabídnete nyní zdarma, můžete vlastně zjistit zda je o danou službu, prodkuty zájem...

Myslím si, že můj klient Little Bears - české interaktivní hračky pro děti, naopak teď nic měnit nebude a jen posílí svoji reklamu. V současnosti jejich hračky bude potřebovat víc a víc domácností. Pokud chtějí udělat něco navíc, můžou třeba číst pohádky v live přenosu, či dát slevu na neoblíbenější hračky... Například projekt Tělocvik online, která v "normálních časech" pomáhá učitelům na prvním stupni rozvíjet děti po pohybové stránce, teď inspiruje rodiče přes svůj YouTube kanál, jak cvičit doma s dětmi.

A dobrá zpráva nakonec, mluvila jsem v minulých dnes s několika velkými reklamními společnostmi, jak to vypadá u velkých klientů, zda ruší kampaně, či ne. Překvapivě všechny agentury mluvili stejně, business se točí dál - kampaně se až tolik neruší. Tak třeba to nebude tak strašné 🙂

Držte se! 

Lenka Jeřábková

Další tipy sdílíme na našem Facebooku

či můžete sledovat skupinu našeho experta Radima Hasalíka Podnikatelé a živnostníci

crossmenuchevron-down